: :  Č A S O P I S  : :  REVI 60

Neobvyklé kódy na Spitfirech, Michal Havrda

Otevřete-li časopis, knihu nebo odbornou publikaci s tematikou britského letectva z doby 2. světové války a začnete si prohlížet snímky letounů Royal Air Force, zcela výjimečně narazíte na podstatné odlišnosti v markingu příbuzných strojů. Britský konzervatismus a upjatost při aplikaci nařízení příslušného ministerstva si vybraly svou daň v téměř identickém vzhledu jednotlivých strojů. Jaký to kontrast k pestře pomalovaným letounům amerických kolegů účastnících se po boku RAF bojů na evropském nebi. Jejich barevné variace použité pro odlišování jednotlivých skupin, perutí a letek, trupy strojů pestře pomalovaných povzbuzujícími nebo naopak výhružnými nápisy a v neposlední řadě množství kreseb spoře oděných slečen, eventuelně disneyovských postaviček…, to vše byste na strojích létajících pod hlavičkou Union Jacku hledali mnohem déle. V případě Spitfirů možná objevíte darovací nápis v upomínku na sponzora, který přispěl na pořízení nového stroje, namalovaný znak perutě nebo označení stroje velitele. I tak se víceméně jedná o zavedený standard. Najdete-li přeci jen letoun, který si pilot vyzdobil individuální kresbou1), s hledáním stroje opatřeného atypickým kódem budete mít mnohem více práce.
S počátkem 2. světové války se na Spitfirech Fighter Command ustálilo dle nařízení Air Ministry použití kódových písmen. Standardní systém značení strojů jednotlivých perutí, používaný i v následujících válečných letech, se skládal z dvoumístné kombinace písmen a v pozdějším stadiu války pak i z kombinace písmen a číslic.2) Přidělený kód se u většiny perutí během války neměnil. Zde je pro názornost několik příkladů použití: 1. peruť – kód JX, 64. peruť – SH, 126. peruť – 5J, 222. peruť – ZD,
609. peruť – PR atd. Výčet všech by byl velmi obsáhlý. Dvoumístný perutní kód byl doplněn jedním z písmen abecedy. Obecně platilo, že skupina písmen od A do K příslušela strojům „A letky“ konkrétní perutě. „B letka“ používala především písmena L až Z. Každý stroj ve vzduchu nebo na zemi tak mohl být rychle identifikován podle perutního kódu, respektive individuálního písmena. Systém značení to byl přehledný. Jeho aplikace ale přinášela zdlouhavou práci pro mechaniky-lakýrníky, kteří se museli vypořádat s poměrně častým přesunem jednotlivých letounů mezi různými squadronami a tudíž i provedením nového nástřiku kódu platného pro danou peruť.
Během dubna 1939 se na trupech Spitfirů objevila kódová písmena ve světle šedé barvě, která se se vstupem Velké Británie do války v odstínech často měnila. Výška písmen se pohybovala od 630 do 915 mm. Bylo na úvaze jednotlivých perutí, jakou si zvolí. Tato možnost ve spojení s hektickým obdobím Bitvy o Británii, kdy na detailní úpravy strojů nebylo mnoho času, pak měla za následek slušnou rozmanitost podoby kódů. Na začátku roku 1941 s rostoucí ofenzívou Fighter Command začalo být zřejmé, že dosavadní kamufláž(e) znesnadňující nepříteli odhalení letounů stojících na ostrovních letištích, ztrácí na významu. Nyní letouny potřebovaly být během sweepů méně nápadné ve vzduchu. Jak nad pevninou, tak i nad vodní plochou kanálu La Manche. Úprava vzhledu se dle nařízení Air Ministry z 16. 8. 1941 týkala i kódových písmen. Jejich dosavadní šedá barva byla nahrazena modrozelenou barvou Sky. Výška při nástřiku/malování měla být 610 mm. Ačkoli se kamuflážní schémata pro západoevropské bojiště později průběžně inovovala, Sky odstín písmen vydržel nezměněn po celé čtyři roky, až do konce války.
Jak již bylo zmíněno v úvodu, Royal Air Force si na „úlety“ oproti standardu moc nepotrpělo. Zmiňujeme-li kódové označení, je možné objevit Spitfiry opatřené individuální kombinací písmen vycházejících z monogramu, zkratek jména či příjmení velitelů wingů, kteří tak využívali svého velitelského privilegia3), nebo příslušný perutní kód doplněný individuálním písmenem řecké abecedy, případně otazníkem. Narazit na elegantního zástupce firmy Supermarine, jehož trup je opatřen textem, který v kombinaci s písmenem kódu dává smysl a zároveň nás informuje o tom, jaká je přezdívka pilota, nebo jakou přítelkyni má „tam dole na zemi“, to chce buď hodně štěstí, nebo spoustu námahy. Příkladem mohou být tři Spitfiry různých verzí a různého časového období.
315. „Deblin“ peruť, která vznikla jako pátá denní polská stíhací jednotka v Británii, začala v Northoltu 14. 7. 1941 s přezbrojováním z dosavadních Hurricanů Mk.I na modernější a lepší Spitfiry. Do výzbroje převzala verzi II a to jak Mk.IIA s křídlem opatřeným pouze osmi 7,7mm kulomety, tak i Mk.IIB
s dvojicí 20mm kanonů a čtveřicí kulometů. Pod velením jedenatřicetiletého S/L Stanislawa „Petro“ Pietraszkiewicze se připravovala na brzkou účast při ofenzivních akcích nad okupovanou Francií a Belgií v sestavě Northolt wingu. Zapojení do sweepů přinesl začátek srpna. Jedním ze strojů, které peruť začlenila do stavu, byl i P8528. Letoun vyrobený na základě objednávky z dubna 1939 na 1 000 Spitfirů Mk.II opustil továrnu v Castle Bromwich v květnu 1941. Jeho pořízení bylo hrazeno z prostředků okrsku Shipley ve městě Bradford, proto se na jeho přední části trupu objevil darovací nápis „Township of Shipley“. Po Bitvě o Británii, kdy obyvatelstvo bylo tolik vděčné „oné hrstce“ za záchranu, to nebyla nijak výjimečná praxe. Dne 26. 5. jej k přípravě pro operační jednotku přebírá 5. MU, odkud se 26. 6. dostává do Northoltu k 308. „Krakow“ peruti. U ní se ale moc dlouho neohřál a již 17. 7. se objevuje u sesterské třistapatnáctky. Ta měla od svého vzniku přidělený kód PK a používala jej po celou dobu války. P8528 byl s přiřazeným písmenem J tabulkově zařazen do stavu „A letky“ jako záložní stroj. Nestal se tak účastníkem jak první výměny olova a střelného prachu mezi Poláky a stíhači Luftwaffe nad St. Omer během Circusu 68 dne 9. srpna4), tak ani pozdějších bojů v průběhu následujících tří týdnů, kdy se peruť s „dvojkami“ aktivně angažovala nad okupovaným územím.
Z hlediska operačního nasazení tedy P8528 není příliš zajímavou mašinou. Co jí však učinilo velmi zvláštní, bylo doplnění textu ANKA k individuálnímu písmenu J. Výsledkem bylo slovo JANKA, dívčí jméno. Kterého člena létajícího personálu „Deblinu“ to mohla být přítelkyně, se zatím nepodařilo zjistit. I tak je to ale spíše cimrmanovská otázka. U squadrony se mechanikům nakonec podařilo podobným způsobem zkrášlit další tři Spitfiry. P7855 PK ○ Krysia, P8387 PK ○ Halina a P8648 PK ○ Marysia. Ty se do bojů naopak průběžně dostávaly a měly i to štěstí, že nebyly v ruletě nad Francií sestřeleny. Naše Janka byla 20. 8., ještě před oficiálním přezbrojením perutě na nové Mk.VB, přesunuta do závodu Rolls-Royce v Hucknallu na výměnu motoru. Odtud se 8. října vrátila zpět do přední linie, tentokrát ke 130. „Punjab“ squadroně operující hlavně v prostoru Bretaně. Následně se 31. 12. objevila u 134. peruti, kde byla využívána hlavně ke kondičním letům. Přesně rok poté, poslední den roku 1942, se posledním působištěm stává operačně-výcviková 57. OTU. Nekázeň belgického pilota Sgt Neve de Mevergniese během nízkého létání 9. dubna 1943 měla fatální následky. Kolize s dráty vysokého napětí a následná havárie u Wheldon Bridge znamenala poslední zápisy v záznamech obou aktérů.
Poláci vždy u Královského letectva vynikali. Jednak vysokým počtem svých letců, fantastickým bojovým duchem a ohromnou chutí honit protivníky, vysokým počtem sestřelů a s tím občas ruku v ruce jdoucím příliš optimistickým pohledem na počet jimi vyřízených soupeřů, jednak i uměním a přirozenou nespoutaností v úpravách vizáže letounů znaky, kresbami a nápisy, čímž chtěli dát spojeneckým kolegům najevo, odkud se vydali bojovat proti Němcům.
Druhou polskou jednotkou (a zároveň pravděpodobně poslední v celém Fighter Command), která na svých Spitfirech v širším měřítku použila osobité dotvoření standardního markingu, byla gloriolou úspěchů opředená slavná 303. „Kosciuszko“ peruť. Ta se na domovský Northolt vrátila 7. 10. 1941 po tříměsíčním odpočinku ve Speke u Liverpoolu. Bojovým nástrojem se v rukách pilotů staly opětovně přidělené Spitfiry Mk.VB. Ve směsici novotou zářících a částečně olétaných strojů se nacházel i AD179. Vyroben v srpnu 1941 se třicátého téhož měsíce stává na dva měsíce majetkem 6. MU. S přemístěním třistatrojky na jih, k bojem plně vytížené 11. skupině, se ke svému (jak budoucnost ukázala) jedinému uživateli stěhuje i tato „pětka“. Po zařazení do operačního stavu je opatřena kódem RF ○ J. Jako několik dalších perutních letounů se i AD179 dočkal úpravy individuálního písmene. Na trupu se časem objevila „JADZIA“, hovorový výraz pro dívčí jméno Jadwiga. Byla to pravděpodobně iniciativa velitele S/L Wojciecha Kolaczkowskiho, která vedla k provedení podobného označení jak na jeho osobních X4828
RF ○ Krysia, BL432 RF ○ Krysia a BL670 RF ○ Krysia, tak i u dalších strojů BL375 RF ○ Joan a BM144 RF ○ Halszka. Je možné, že existovaly i další stroje, výše zmíněné jsou ale bezpečně zdokumentovány.
„JADZIA“ se ve vzduchu nejčastěji objevovala s F/O Ciastulou nebo F/O Aleksandrem Wroblewskim za kniplem. Pro druhého ze jmenovaných se stala i rakví. Se začátkem března 1942 a příznivějším počasím Royal Air Force znovu začalo stupňovat tempo při denních náletech na Němci okupovaná území. Pětadvacátého vystartovala k Rodeu 20 v sestavě Northolt wingu i 303. peruť. Z operačního deníku jednotky: „…Francouzské pobřeží bylo přelétnuto jižně od Le Touquet a po zatáčce na St. Omer byla squadrona po chvíli sálem varována před nepřátelskými letouny východně od Boulogne mířícími jižním směrem. Blízko Desvres peruť spatřila, nyní letíc ve výšce 20 000 stop, 6 až 8 Me 109 o několik tisíc stop níže vlevo. Vedoucí levé sekce F/O Wroblewski na ně ihned střemhlav zaútočil. Zbytek sekce ho následoval, v tom ale náhle zpozoroval 6 až 8 Focke-Wulfů přilétávajících ze stejné výšky.
F/O Marciniak byl těmito letouny okamžitě atakován, což vyústilo v divoký dog-fight, během něhož náš pilot vypálil krátkou dávku ze 100 yardů bez pozorovatelných výsledků. F/O Marciniak se snažil dostat k pobřeží, přičemž byl jedním Fw 190 pronásledován až nad Kanál. F/O Kolubinski z pravé sekce viděl přilétat čtyři Fw 190 ze severu a začal točit. Na jeden z nich zahájil palbu ze 300 yardů a pokračoval až do 50 yardů. F/O Horbaczewski hlásí, že viděl jeden nepřátelský letoun s hustým kouřem z chladiče klesat v zatáčkách. F/O Kolubinski nárokuje tento letoun jako poškozený.“ Je ale možné, že onen poškozený letoun byl nakonec ten Wroblewského, protože: „F/O Wroblewski se nevrátil, od jeho odpoutání nebyl více vidět ani slyšet.“ Poválečné výzkumy potvrzují, že byl sestřelen a se svým AD179 havaroval v moři západně od Desvres. Jeho tělo nebylo nalezeno nebo je pochováno jako ostatky neznámého letce v některém ze stovek hrobů rozesetých v místech bývalých bojů. Tím, kdo měl velmi přesnou mušku, byl Ofw. Leibold z 3./JG 26, který hlásil (svůj celkem osmý) sestřel v 18.10 u Boulogne s/M. Jako jediný z I. Gruppe, která se s Poláky prokazatelně utkala. Ironií osudu je fakt, že to byli patrně právě polští stíhači, kteří ho 26. 7. 1942 dostali u Calais.
Když v prvním srpnovém týdnu roku 1943 začala 65. „East India“ peruť náhrazovat dosluhující a značně olétané „pětky“ zbrusu novými a toužebně očekávanými Spitfiry F Mk.IXC, jedním z čerstvých přírůstků, které se na základně Kingsnorth v jihovýchodní Anglii objevily, byl i stroj sériového čísla MH358. Stal se osobním letounem S/L Jamese
E. „Jase“ Storrara, DFC. Tento pilot byl již i přes svůj nízký věk 22 let ostříleným harcovníkem s bohatou a úspěšnou kariérou, která jej plně předurčovala k vedení jednotky. Měl za sebou boje v Bitvě o Francii v květnu 1940 i obranu mateřských ostrovů v letních měsících téhož roku. Po udělení Záslužného kříže se poté na rok přestěhoval pod horké severoafrické slunce. Své konto vítězství zde při obraně strategického přístavu Tobruk vylepšil o několik mašin ze staré známé Luftwaffe i jejich kolegů z Osy, Italů. Vyčerpání a několikeré onemocnění malárií ho pak na rok a půl odstavilo od bojového létání. Tento čas strávil jako střelecký instruktor, k čemuž měl perfektní dispozice. Jeho střelba byla totiž hodnocena jako výjimečná. 24. 1. 1943 se ujal velení šedesátpětky.
Pro Storrara byl výběr MH358 šťastnou volbu. V jeho kokpitu zaznamenal svá poslední tři vítězství. Před ústím jeho zbraní 18. 8. navždy dolétal Bf 109, o dva týdny později poškodil Fw 190 a 18. 9. jistě zničil stíhačku stejného typu. Zde je výňatek z jeho Combat Reportu: „…Byl jsem Červený 1 při Ramrodu 228 k Rouenu. Po obratu z cílové oblasti jsme pokračovali asi 10 mil severozápadním směrem, když jsem zpozoroval čtyři Fw 190 srovnané v řadě za sebou, o 3 000 stop níže než peruť, která byla ve 22 000 stopách. Vedl jsem squadronu do útoku a když nás zahlédly, dva nepřátelské letouny provedly půlvýkrut a střemhlav zmizely. Dostal jsem se za třetího, skoro přímo za něj na vzdálenost 200 yardů a vypálil dvousekundovou dávku pouze z kanónů. Viděl jsem zásahy na levé straně motoru a trupu. Nepřátelský letoun pak začal vydávat černý kouř a přešel do střemhlavého letu ve směru Bolbec. Nějaký čas jsem tento letoun pozoroval jak jde dolů, ale pak jsem se musel odpoutat. Když jsem se o pár sekund později podíval zpět, viděl jsem, jak letadlo havarovalo u Bolbecu a hořelo na zemi“.
Dlouhý seznam 12+2 jistých, 1 nepotvrzeného a 2+1 pravděpodobných sestřelů, 3 poškození plus 1+8 zničených letounů5) na zemi se uzavřel a byl v říjnu oceněn udělením druhého DFC. Rozdělení úspěšné dvojice znamenal start k Ramrodu 341 dne 30. 11., kdy došlo k poškození „JASe“. Nikoli pilota, jak by jméno mohlo napovídat, ale letounu. Storrar6) totiž umně nechal doplnit individuální písmeno J do podoby, která byla jeho přezdívkou! MH358 putoval na několik měsíců k opravárenské jednotce. Před návratem do první linie dostal nový motor Merlin 63. S novým srdcem se 21. 6. 1944 objevil u 229. peruti, která se po přesunu ze Středomoří připojila k ohromné armádě letadel všech typů podporujících invazi. Po půlročním zápřahu při doprovodech, které se staly denním chlebem, se v listopadu opět a natrvalo odporoučel z fronty. Byl znovu modifikován až nakonec neletecky dosloužil 8. 9. 1949 u operačně-výcvikové 58. OTU jako tréninkový objekt při nácviku hašení požáru.
Tolik ve stručnosti ke třem Spitfirům, které se svými osobitými kódy výrazně lišily od normálu a určitě budily zaslouženou pozornost nejen v době, kdy létaly. Zdá se, že písmeno J bylo nejlepším odrazovým můstkem při tvorbě takového kódu! Autor velmi uvítá, ozve-li se mu někdo ze čtenářů, který ví o podobně upraveném Spitfiru.

My thanks for kind help goes to Wojtek Matusiak, Franek Grabowski and Chris Thomas.
Poznámky :
1) I zde platí „výjimka potvrzuje pravidlo.“ Ať už to souviselo s jejich otevřenější a méně zdrženlivou povahou nebo ne, letci například z Kanady, Polska, Nového Zélandu či Austrálie si oproti britským kolegům své stroje zdobili „lidovým uměním“ mnohem častěji.
2) Tato praxe se začala uplatňovat především v roce 1944. Alfanumerické označení nosily jak nově vzniklé jednotky, tak i perutě přesunuté na Ostrovy ze středomořského bojiště.
3) Například W/C Michael Lister Robinson – ML ○ R, W/C Minden Vaughan Blake – MB, W/C Tomáš Vybíral – VY atd.
4) Ve rvačce s JG 26 onoho dopoledne 315. peruť nárokovala 1-2-1 Bf 109 bez vlastních ztrát.
5) X+Y vítězství znamená X samostatně a Y ve spoluúčasti.
6) Osudy „Jase“ Storrara by se měl v některém z příštích čísel REVI blíže zabývat článek kolegy Ondreje Repky.
 



 


Detail nápisu na druhé straně trupu P8528. Stejně jako na předchozím snímku i zde je na trupových znacích krásně vidět, že byl pro focení použit č/b ortochromatický film s barevným filtrem. Výsledkem je, že se žlutá a červená barva jeví velmi tmavé, zatímco modrá je bledá.
A detail of the writing on the other side of the fuselage of P8528. Like with the previous photo, the fuselage roundels clearly show that b/w orthochromatic film with a colour filter was used. That is why Yellow and Red appear to be very dark, while Blue is pale.
 



 

Čtveřice lídrů z Bentwaters wingu RAF na snímku z března 1945. Tito ostří hoši, sedlající ke konci války Mustangy, vyřadili z boje během válečných let dohromady na padesát nepřátelských letounů. Zleva W/C Donnet DFC – Wing Leader, S/L Austeen DFC – 126. peruť, S/L Storrar DFC & Bar – 234. peruť a S/L Green DFC – 64. peruť.
Four leaders from RAF Bentwaters Wing in March 1945. In the final months of the war these tough guys flew Mustangs and their total score was some 50 enemy aircraft. From the left: W/C Donnet DFC – Wing Leader, S/L Austeen DFC – No. 126 Squadron, S/L Storrar DFC & Bar – No. 234 Squadron and S/L Green DFC – No. 64 Squadron.
 



 

Pestrý osobní stroj S/L Storrara v očekávání příští akce. Ze snímku je dobře patrné, že 65. peruť byla prvním uživatelem MH358 – letoun nenese známky olétání a opotřebení. JAS musel být vzhledem k velikosti písmen poznat ve vzduchu „na míle“ daleko…
S/L Storrar‘s colourful machine waits for another sortie. The photo clearly shows that No. 65 Squadron was the first operator of MH358 – the aircraft features considerable wear and tear. Judging by its large letters, JAS must have been easily identified from miles away.
 



 

Že i Spitfire měl „schopnost“ nést kresbu spoře oděné dívky dokazuje tato fotka z roku 1942. Naneštěstí se jedná o výjimku. Na křídle devítky sériového čísla BS104 sedí F/O Ibbotson ze 401. perutě, který v kabině stroje dlel velmi často.
This picture from 1942 proves the fact that even a Spitfire could sport pin-up marking. Unfortunately, this was rather exceptional. The Spitfire Mk.IX, BS104, was frequently flown by F/O Ibbotson of No. 401 Squadron who sits on the wing.
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel