Povídání o eduardím 1/48 Focke-Wulfu, Jan Bobek

V minulém REVI jsme v rubrice „Odtajněno“
přinesli informaci, že Eduard chystá model Focke-Wulfu Fw 190 v
měřítku 1/48. V tomto čísle vám přinášíme rozhovor redaktora
Honzy Bobka (JB) s ředitelem firmy Eduard panem Vladimírem
Šulcem (VŠ). Současně zveřejňujeme snímky generované z
počítačového modelu virtuální předlohy této čtvrtky.
JB: Proč zrovna Focke-Wulf Fw 190 A? A proč 1/48? To jich
není na trhu dost? Tamiya, Hasegawa, Dragon - ti už svoje
Fokouše v tomto měřítku dávno prodávají a ty jejich nevypadají
špatně...
VŠ: Hasegawa dělá jen A-4, což je přebalený Dragon.
Dragon je nějakých 16 nebo 17 let starý, není špatný, ale má
svoje mouchy, a hlavně, není běžně k sehnání. V současnosti se
dá s jistými problémy sehnat A-8, A-5 není momentálně v nabídce,
a další verze, A-6, A-7, A-9 nejsou vůbec. Pokud jde o Tamiyu,
ta dělá jen A-3, F-8 a D-9. Teď ohlásili A-8/R8, což možná bude
nový kit, možná konverze už existující F-8. Náš projekt zahrnuje
verze A-5, A-6, A-7, A-8 a A-9, plus nějaké subverze (A-6/R11,
A-8/R2-R8 apod.). Takže přijdeme s verzemi, které v některých
případech nikdo neudělal, v jiných (A-5, A-8) jsou tu jen staré
kity. Navíc, náš model je moderně řešený, ve stylu, v němž jsme
vydali Fokkera D.VII. To znamená, že nic neřežeme, nic neřešíme
odříznutými vyměnitelnými díly, každá verze má svoje křídlo,
svůj trup. Navíc nabídneme některé nestandardní detaily -
trupovou výzbroj, křídelní kanony (vnitřní, ty blíže u trupu),
motor... Náš Fokouš prostě bude vypadat lépe než ty, které
nevypadají špatně.
JB: Tamiya taky není firma, která je zvyklá řezat modely,
ale uvidíme. Z jakých podkladů jste při tvorbě předlohy
vycházeli? Mám tím na mysli výkresy, řezy, odkud jste brali
podklady pro zbraně atd.?
VŠ: Většinou z otevřených zdrojů, z časopisů, monografií,
knih. Naštěstí, v případě Fw 190 nejsou v literatuře ani ve
zveřejněných výkresech žádné rozpory, takže tady není problém.
Také dokumentace detailů je slušná, snad jen v případě kabiny a
palubních desek je pár nejasností. Pokud jde o tvarové
záležitosti, ověřili jsme si náš model studiem nově stavěných Fw
190 A-8 v Německu.
JB: A co vás při studiu reálných Fokoušů nejvíce
překvapilo? A která část Focke-Wulfu byla při konstrukci
předlohy nejobtížnější? Některé části letounu asi nejsou na
fotografiích dostupné, takže při tvorbě předlohy mohlo zůstat „bílé
místo" ap. Narazili jste na něco takového?
VŠ: Překvapilo? ...to snad ani ne. Focke-Wulf je opravdu
celkem přehledné letadlo. Jsou tu, jako vždycky, nějaké
nejasnosti. Vy všichni odborníci jste vždycky hrozně chytří,
zvlášť, když píšete recenze. Když se vás ale někdo zeptá na
konkrétní věc, velice často se ukáže, že nikdo neví nic. Takže
je třeba známo několik typů palubních desek, ale která patří ke
které verzi, v tom je nejasno. Ale to jsou jen maličkosti, nic
podstatného. Všechno to vlastně vyřešíme tím, že ve stavebnici
budou všechny alternativní díly a modelář si pak může instalovat
ten, který bude považovat za správnější. Pokud mu nebude
vyhovovat naše interpretace. Jinak, při tvorbě modelu jako
takového jsme výraznější problémy neměli. Trochu s tvarováním
plochy trupu v oblasti čelního štítku, a pak jsme nemohli najít
jednu hadici, která vede od motoru někam mezi kulomety ...tam se
na fotkách ovšem ztrácí, a kam vede jsme přes veškeré úsilí
nezjistili.
JB: No, tedy záhadnou hadici jsem fakt nečekal. Jednou z
verzí, kterou budete vyrábět je i Fw 190 A Sturmjäger. Jak jste
vyřešili dodatečné pancéřování? Myslím tím plechy na trupu, na
křídle a dodatečná pancéřová skla na větrném štítku a překrytu
kabiny. Jak to bude řešené?
VŠ: Pancéřování je u našeho modelu integrální součástí
trupu. Stavebnice Sturmjägeru má svůj vlastní trup, z něhož
pancéřování plasticky vystupuje. Stejné je to s křídlem, model
má své křídlo s 30mm kanonem a přídavným pancéřováním, …a
odpovídající paneláží. Kabina má dolepovací pancéřové desky, v
tomto případě nebylo možné desky zakomponovat do výlisku kabiny,
vzhledem k charakteru dílu.
JB: Jak jste vyřešili problém zavřeného a odsunutého
překrytu kabiny? Mám tím na mysli pohyb překrytu kabiny po
zužujících se kolejnicích a z toho plynoucí svírání překrytu
kabiny. Máte tam dvě verze překrytu (otevřeno/zavřeno)? A navíc,
jestli se nemýlím, tak i „rovné" překryty měly různě vyboulené
zakončení v oblasti pantu na hřbetu kabiny.
VŠ: Máme dvě kabiny, jednu pro zavřenou a jednu pro
otevřenou variantu. V obou případech jsou ovšem posuvné části
oddělené od čelního štítku.
JB: Předpokládám, že co verze Fokouše, to samostatné díly
trupu. Něco jako u Fokkeru D.VII. Tak by mě zajímalo, jak bude
model připraven na odkrytí motoru a zbraní?
VŠ: Jak jistě víš, základ trupu se od verze A-5 až po
verzi A-7 nezměnil. Pro A-8 pak opravdu máme samostatný trup,
zohledňující provedené změny, stejně jako pro A-8/R8. Další
odlišné díly patřící k trupu jsou samostatně – jde o kryt
trupových kulometů (jsou dva, pro A-5/A-6 a pro A-7/A-8), a o
kryty motoru, které jsou tři. Horší je to s křídly, která jsou
pro každou z verzí jiná, ale i ta řešíme ve stylu Fokkera, čili
máme pro každou verzi zvláštní křídlo. Pokud jde o výzbroj, tak
trupová je jasná. Máme obě verze trupových kulometů, kryt je
oddělen, jde nalepit jak zavřený, tak otevřený. Jako zajímavý
detail bych uvedl vnitřní konstrukci krytu, která se dolepuje
zevnitř na díl. Protože při otevřeném krytu trupových zbraní je
vidět i motor, máme v modelu i detailně ztvárněný motor, u něhož
je netradičně největší důraz kladen na detaily zadní části
motoru. V křídlech je možnost otevřít prostor kanonu v kořeni
křídla. Kanon je součástí stavebnice, a dodáváme dva typy krytu,
pro zavřenou a otevřenou variantu.
JB: Bude návod řešen podobně jako u Fokkeru? To znamená „hodnotná
kniha" s informacemi o pilotech, jejichž stroje jsou ve
stavebnici znázorněny? A co plánujete do Royal Class?
VŠ: Ano, bude to opět typ kniha. S plnohodnotnými
barevnými pohledy ze všech stran, portréty pilotů, důkladnou
historií typu. Do Royal Class chystáme trojstavebnici, podobně
jako u Fokkeru D.VII. Jako bonus jsme původně chtěli dávat
repliku Rytířského kříže, máme ale strach to udělat.
JB: V čem je problém? Že uprostřed Rytířského kříže je
malý hákový kříž? Tenhle problém řešili v Německu po válce,
protože Rytířský kříž byl dál nošen s uniformou. A taky to nějak
vyřešili.
VŠ: No, vygumovali si tam ten „haknkrajc“. Oni po válce
většinou nosili jen stužku, stejně jako u Železného kříže nebo
Německého kříže, ale to není podstatné. K tomu vyznamenání
svastika bohužel patří, a udělat repliku bez ní je jistý „eklhaft“.
Sice bychom (asi) naplnili literu zákona, fakticky bychom ale
vyrobili zmetek. On je to velmi podobný problém, jako svastika
na ocase. Má na modelu být, nebo ne?
JB: Svastika na modelu být má, protože byla součástí jeho
označení. Ale Rytířský kříž je osobní vyznamenání. Němečtí
vojáci jej po válce nosili ve formě repliky bez hákového kříže.
Udělejte ho bez svastiky a výrobci resinových doplňků to nějak
dořeší za vás. Co ty na to? Tu stuhu tam nezapomeňte dát taky.
VŠ: Jsou lidé, především ze Spolkového úřadu na ochranu
ústavy, kteří mají na svastiku na modelu odlišný názor. A jak
říkám, bez svastiky už to nebude to vyznamenání, ale jakýsi
paskvil. Takže raději nic, než tohle.
JB: To je pravda. Svastika na titulní ilustraci modelu a
na obtiscích být v SRN nemůže. Od loňského roku dokonce nesmí
být ani na bokorysech v německých časopisech. A co kdybyste
dávali Rytířský kříž do všech Royal Class mimo německého trhu?
Myslím, že by z toho mohl být malý skandál. Co ty na to?
VŠ: No to už je úplná blbost. To bysme ty Němce ošidili.
JB: Poslední otázky - bude krabice oranžová a kolik bude
mít model (přibližně) dílů?
VŠ: Ano, krabice bude opět oranžová a dílů tam bude ...neúrekom.
|