: :  Č A S O P I S  : :  REVI 61

Povídání o eduardím 1/48 Focke-Wulfu, Jan Bobek

V minulém REVI jsme v rubrice „Odtajněno“ přinesli informaci, že Eduard chystá model Focke-Wulfu Fw 190 v měřítku 1/48. V tomto čísle vám přinášíme rozhovor redaktora Honzy Bobka (JB) s ředitelem firmy Eduard panem Vladimírem Šulcem (VŠ). Současně zveřejňujeme snímky generované z počítačového modelu virtuální předlohy této čtvrtky.

JB: Proč zrovna Focke-Wulf Fw 190 A? A proč 1/48? To jich není na trhu dost? Tamiya, Hasegawa, Dragon - ti už svoje Fokouše v tomto měřítku dávno prodávají a ty jejich nevypadají špatně...

VŠ: Hasegawa dělá jen A-4, což je přebalený Dragon. Dragon je nějakých 16 nebo 17 let starý, není špatný, ale má svoje mouchy, a hlavně, není běžně k sehnání. V současnosti se dá s jistými problémy sehnat A-8, A-5 není momentálně v nabídce, a další verze, A-6, A-7, A-9 nejsou vůbec. Pokud jde o Tamiyu, ta dělá jen A-3, F-8 a D-9. Teď ohlásili A-8/R8, což možná bude nový kit, možná konverze už existující F-8. Náš projekt zahrnuje verze A-5, A-6, A-7, A-8 a A-9, plus nějaké subverze (A-6/R11, A-8/R2-R8 apod.). Takže přijdeme s verzemi, které v některých případech nikdo neudělal, v jiných (A-5, A-8) jsou tu jen staré kity. Navíc, náš model je moderně řešený, ve stylu, v němž jsme vydali Fokkera D.VII. To znamená, že nic neřežeme, nic neřešíme odříznutými vyměnitelnými díly, každá verze má svoje křídlo, svůj trup. Navíc nabídneme některé nestandardní detaily - trupovou výzbroj, křídelní kanony (vnitřní, ty blíže u trupu), motor... Náš Fokouš prostě bude vypadat lépe než ty, které nevypadají špatně.

JB: Tamiya taky není firma, která je zvyklá řezat modely, ale uvidíme. Z jakých podkladů jste při tvorbě předlohy vycházeli? Mám tím na mysli výkresy, řezy, odkud jste brali podklady pro zbraně atd.?

VŠ: Většinou z otevřených zdrojů, z časopisů, monografií, knih. Naštěstí, v případě Fw 190 nejsou v literatuře ani ve zveřejněných výkresech žádné rozpory, takže tady není problém. Také dokumentace detailů je slušná, snad jen v případě kabiny a palubních desek je pár nejasností. Pokud jde o tvarové záležitosti, ověřili jsme si náš model studiem nově stavěných Fw 190 A-8 v Německu.

JB: A co vás při studiu reálných Fokoušů nejvíce překvapilo? A která část Focke-Wulfu byla při konstrukci předlohy nejobtížnější? Některé části letounu asi nejsou na fotografiích dostupné, takže při tvorbě předlohy mohlo zůstat „bílé místo" ap. Narazili jste na něco takového?

VŠ: Překvapilo? ...to snad ani ne. Focke-Wulf je opravdu celkem přehledné letadlo. Jsou tu, jako vždycky, nějaké nejasnosti. Vy všichni odborníci jste vždycky hrozně chytří, zvlášť, když píšete recenze. Když se vás ale někdo zeptá na konkrétní věc, velice často se ukáže, že nikdo neví nic. Takže je třeba známo několik typů palubních desek, ale která patří ke které verzi, v tom je nejasno. Ale to jsou jen maličkosti, nic podstatného. Všechno to vlastně vyřešíme tím, že ve stavebnici budou všechny alternativní díly a modelář si pak může instalovat ten, který bude považovat za správnější. Pokud mu nebude vyhovovat naše interpretace. Jinak, při tvorbě modelu jako takového jsme výraznější problémy neměli. Trochu s tvarováním plochy trupu v oblasti čelního štítku, a pak jsme nemohli najít jednu hadici, která vede od motoru někam mezi kulomety ...tam se na fotkách ovšem ztrácí, a kam vede jsme přes veškeré úsilí nezjistili.

JB: No, tedy záhadnou hadici jsem fakt nečekal. Jednou z verzí, kterou budete vyrábět je i Fw 190 A Sturmjäger. Jak jste vyřešili dodatečné pancéřování? Myslím tím plechy na trupu, na křídle a dodatečná pancéřová skla na větrném štítku a překrytu kabiny. Jak to bude řešené?

VŠ: Pancéřování je u našeho modelu integrální součástí trupu. Stavebnice Sturmjägeru má svůj vlastní trup, z něhož pancéřování plasticky vystupuje. Stejné je to s křídlem, model má své křídlo s 30mm kanonem a přídavným pancéřováním, …a odpovídající paneláží. Kabina má dolepovací pancéřové desky, v tomto případě nebylo možné desky zakomponovat do výlisku kabiny, vzhledem k charakteru dílu.

JB: Jak jste vyřešili problém zavřeného a odsunutého překrytu kabiny? Mám tím na mysli pohyb překrytu kabiny po zužujících se kolejnicích a z toho plynoucí svírání překrytu kabiny. Máte tam dvě verze překrytu (otevřeno/zavřeno)? A navíc, jestli se nemýlím, tak i „rovné" překryty měly různě vyboulené zakončení v oblasti pantu na hřbetu kabiny.

VŠ: Máme dvě kabiny, jednu pro zavřenou a jednu pro otevřenou variantu. V obou případech jsou ovšem posuvné části oddělené od čelního štítku.

JB: Předpokládám, že co verze Fokouše, to samostatné díly trupu. Něco jako u Fokkeru D.VII. Tak by mě zajímalo, jak bude model připraven na odkrytí motoru a zbraní?

VŠ: Jak jistě víš, základ trupu se od verze A-5 až po verzi A-7 nezměnil. Pro A-8 pak opravdu máme samostatný trup, zohledňující provedené změny, stejně jako pro A-8/R8. Další odlišné díly patřící k trupu jsou samostatně – jde o kryt trupových kulometů (jsou dva, pro A-5/A-6 a pro A-7/A-8), a o kryty motoru, které jsou tři. Horší je to s křídly, která jsou pro každou z verzí jiná, ale i ta řešíme ve stylu Fokkera, čili máme pro každou verzi zvláštní křídlo. Pokud jde o výzbroj, tak trupová je jasná. Máme obě verze trupových kulometů, kryt je oddělen, jde nalepit jak zavřený, tak otevřený. Jako zajímavý detail bych uvedl vnitřní konstrukci krytu, která se dolepuje zevnitř na díl. Protože při otevřeném krytu trupových zbraní je vidět i motor, máme v modelu i detailně ztvárněný motor, u něhož je netradičně největší důraz kladen na detaily zadní části motoru. V křídlech je možnost otevřít prostor kanonu v kořeni křídla. Kanon je součástí stavebnice, a dodáváme dva typy krytu, pro zavřenou a otevřenou variantu.

JB: Bude návod řešen podobně jako u Fokkeru? To znamená „hodnotná kniha" s informacemi o pilotech, jejichž stroje jsou ve stavebnici znázorněny? A co plánujete do Royal Class?

VŠ: Ano, bude to opět typ kniha. S plnohodnotnými barevnými pohledy ze všech stran, portréty pilotů, důkladnou historií typu. Do Royal Class chystáme trojstavebnici, podobně jako u Fokkeru D.VII. Jako bonus jsme původně chtěli dávat repliku Rytířského kříže, máme ale strach to udělat.

JB: V čem je problém? Že uprostřed Rytířského kříže je malý hákový kříž? Tenhle problém řešili v Německu po válce, protože Rytířský kříž byl dál nošen s uniformou. A taky to nějak vyřešili.

VŠ: No, vygumovali si tam ten „haknkrajc“. Oni po válce většinou nosili jen stužku, stejně jako u Železného kříže nebo Německého kříže, ale to není podstatné. K tomu vyznamenání svastika bohužel patří, a udělat repliku bez ní je jistý „eklhaft“. Sice bychom (asi) naplnili literu zákona, fakticky bychom ale vyrobili zmetek. On je to velmi podobný problém, jako svastika na ocase. Má na modelu být, nebo ne?

JB: Svastika na modelu být má, protože byla součástí jeho označení. Ale Rytířský kříž je osobní vyznamenání. Němečtí vojáci jej po válce nosili ve formě repliky bez hákového kříže. Udělejte ho bez svastiky a výrobci resinových doplňků to nějak dořeší za vás. Co ty na to? Tu stuhu tam nezapomeňte dát taky.

VŠ: Jsou lidé, především ze Spolkového úřadu na ochranu ústavy, kteří mají na svastiku na modelu odlišný názor. A jak říkám, bez svastiky už to nebude to vyznamenání, ale jakýsi paskvil. Takže raději nic, než tohle.

JB: To je pravda. Svastika na titulní ilustraci modelu a na obtiscích být v SRN nemůže. Od loňského roku dokonce nesmí být ani na bokorysech v německých časopisech. A co kdybyste dávali Rytířský kříž do všech Royal Class mimo německého trhu? Myslím, že by z toho mohl být malý skandál. Co ty na to?

VŠ: No to už je úplná blbost. To bysme ty Němce ošidili.

JB: Poslední otázky - bude krabice oranžová a kolik bude mít model (přibližně) dílů?

VŠ: Ano, krabice bude opět oranžová a dílů tam bude ...neúrekom.

 



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel