: :  Č A S O P I S  : :  REVI 61

Flak nad Kamenskem, Jan Bobek


Dvoumotorové Messerschmitty Bf 110, neboli stodesítky, má řada z vás asi v paměti v souvislosti s Bitvou o Británii a „nakládačkou“, kterou během bojů s RAF nakonec dostaly. Něčím podobným si ve stejném období prošly známé střemhlavé bombardéry Stuka. Ovšem při zahájení bojů na východní frontě si vedly skvěle nejen Stuky, ale i stodesítky, které zde zažily svou obnovenou premiéru. Pokud pomineme menší počty Bf 110 nasazené u průzkumných útvarů nebo jiných jednotek, proti sovětskému letectvu působily tři jednotky s těmito stroji. Na dálném severu létala známá „Jezevčíková“ letka. Její označení se měnilo, ale pořád šlo o stejnou partu (viz REVI č. 39). V Pobaltí a pod Leningradem působila Zerstörergeschwader 26 (ZG 26) a na středním a jižním úseku východní fronty pak Schnellkampfgeschwader 210
(SKG 210). Oba posledně jmenované útvary si během prvních měsíců tažení na východ připsaly na konto stovky pozemních cílů a desítky sestřelených nepřátelských letounů. Nasazení stodesítek na východní frontě až do poloviny roku 1943 lze označit za velmi úspěšné. Dle mého názoru, uvolnění většího počtu těchto jednotek pro východní frontu bylo omezeno tvorbou nových útvarů nočních stíhačů v západní Evropě. Pozemní jednotky, vděčné za leteckou podporu, by určitě uvítaly více stodesítek, které jim pomáhaly improvizovat při bojích v gigantických prostorech matičky Rusi. Výzbroj dvou 20mm kanonů a čtyř kulometů ráže 7,92 mm soustředěná v přídi dávala stodesítce velkou palebnou sílu, kterou překonal až nástup Focke-Wulfu Fw 190 nebo Messerschmittu Bf 109 se dvěma podvěšenými 20mm kanony. Osádky stodesítek si proto sebevědomě přezdívaly „létající dělostřelectvo“. Bitevní útoky na východní frontě ale vždy provázely ztráty. Například SKG 210 zde musela do konce června 1941 odepsat asi dvě desítky strojů, které byly buď zcela zničeny, nebo vážně poškozeny. Dokumenty v tomto článku se týkají právě první Gruppe této eskadry.
Schnellkampfgeschwader 210, jejímž Kommodorem byl jmenován bývalý pilot bombardéru Maj. Walter Storp, byla založena v dubnu 1941 v rozsahu štábu eskadry a dvou Gruppe, každá se třemi Staffel. Klasická Zerstörergeschwader byla jednotkou s dvoumotorovými stroji s primárním zaměřením na dálkové lety, s cílem doprovázet bombardéry nebo plnit různé úkoly nad nepřátelským územím. Až na východní frontě k tomu ve zvýšené míře přibyly i útoky proti pozemním cílům. II. Gruppe SKG 210 (II./SKG 210) pod velením Hptm. Rolfa Kaldracka byla přímo vytvořena z klasicky orientované jednotky stodesítek –
III./ZG 76 se základnou v Norsku. Avšak SKG 210 měla dva jiné primární úkoly. Specializovala se právě na bitevní útoky, respektive bombardovací útoky z malých výšek. Nad nepřátelským územím se přitom stodesítky pohybovaly vyšší rychlostí než jiné bombardéry. Odtud také pocházel název tohoto útvaru – „Rychlá bombardovací eskadra“. Pro tento účel se dobře hodil Messerschmitt Bf 110, ale RLM jej již chtělo nahradit Messerschmittem Me 210. SKG 210 byla první jednotkou, která měla Me 210 bojově použít. Jeho vývoj ale nabral zpoždění a tak
22. června 1941 při přepadení SSSR měla z nového Messerschmittu snad jen ten název.
Druhou částí SKG 210 byla I. Gruppe (I./SKG 210) vedená Hptm. Karl-Heinzem Strickerem. Jeho Gruppe byla úkolům Schnellkampfgeschwader šitá na míru, protože vznikla z Erprobungsgruppe 210. Jednalo se o zkušební skupinu, která od léta 1940 testovala výše popsaný způsob bombardovacího nasazení. Používala i střemhlavé bombardování a během Bitvy o Británii zažila dost krušné časy. I ona byla tehdy určena pro zkušební nasazení Me 210. Personál této Gruppe (již přeznačené na I./SKG 210) si slibované Me 210 vyzkoušel až v zimě 1941/42, ale po řadě tragických havárií se v květnu 1942 vrátil zpátky na frontu se starými dobrými stodesítkami. V té době již byla I./SKG 210 přeznačena na I./ZG 1 a emblémem celé eskadry se stala známá vosa na přídi (německy „Wespe“, eskadře se proto říkalo Wespengeschwader). V létě 1942 prošla nasazením u Bělgorodu, Rostova, Taganrogu, útočila na Kubáni, byla nasazována proti přístavu Novorosijsk a na podzim se zapojila i do bojů u Stalingradu. Společně s letci I./ZG 1 byli ve stejné oblasti nasazeni i kolegové z II./ZG 1.
Z tohoto horkého léta pochází následující zpráva o denní činnosti. Místní názvy ponechávám v německém přepisu. V takovém dokumentu je uváděn start prvního bojového letu z daného dne a přistání úplně posledního letu. Je v něm také uveden počet formací, které jednotka vyslala, a celkový počet letů, které byly toho dne vykonány. Dokument, který jsem vybral, je ze dne, kdy se toho „příliš nedělo“. Určitou roli v tom mohl hrát přesun, k němuž mělo toho dne dojít ze základny Konstantinowka (odkud Gruppe působila od 8. července) na základnu Kutejnikowo. Standardem jedné Gruppe bylo několik desítek bojových letů denně.
 

Onu nešťastnou osádku tvořil pilot Fw. Hugo Steiger a radista Uffz. Schwarz ze 2. Staffel I./ZG 1. Jejich stroj s trupovým označením
S9 + HK a výrobním číslem 3952 byl při dopadu zcela zničen. Pravděpodobně se jednalo o Bf 110 E-1 nebo E-2.
Jak na tom byla stodesítka jako bitevní letoun? Jak již víme, výzbroj měla velmi dobrou. Stodesítky s ní dokázaly udělat na zemi peklo. Dva motory jí navíc umožňovaly vzít sebou docela slušný náklad. Obvykle dvě 250kg nebo 500kg pumy pod trupem a čtyři 50kg pumy pod křídlem. Osádka však nebyla ve srovnání s běžnou stíhací stodesítkou nijak zvlášť chráněna. V praxi to znamenalo jen pancéřovou vanu sedačky pilota a později i pancéřové sklo dodatečně namontované na větrný štítek. Určitou nevýhodou byl i fakt, že stodesítka byla vybavena řadovými motory. Mimo chladičů oleje tedy potřebovala i chladiče kapaliny. Z toho plynulo i vyšší riziko vyřazení motoru z činnosti zásahem nepřátelské palby. Samozřejmě, že díky schopnosti letět na jeden motor, měla stodesítka větší šanci dostat se zpět na své území. Tohoto problému se dotýká i hlášení Hugo Steigera, které sepsal po návratu k jednotce. Povšimněte si, že jedním z úkolů, o kterých Steiger píše, je i pokus o lokalizaci vlastních tankových jednotek!
Steiger, Fw. V poli, 21. července 1942 2./ Zerstörergeschwader 1
Hlášení o průběhu bojového letu a seskoku padákem 17. 7. 1942, 11,00 hod.
Schwarm (Ofw. Claassen) měl za úkol v prostoru (dle mapových čtverců) 98, 99 a 09 provést ozbrojený průzkum a lokalizovat čelní část německých tankových jednotek.
Na silnici východně od Nowoschachtinsku (98) jsme zaútočili pumami na seskupení nákladních vozů. Po útoku jsme letěli na sever směrem na Kamensk. Asi 3–5 km jižně od Kamensku jsme se dostali do silné palby protiletadlové obrany se středními a velkými rážemi.
Podle sdělení velitelského stanoviště ze 17. 7. 1942 měl být Kamensk již v německých rukou, což ale vzhledem k přítomnosti flaku nebyla pravda. Obletěli jsme město ze severu a východně od města jsme lokalizovali čelo německých tankových jednotek. Pak jsme letěli severozápadním směrem na Donez. U bodu G 925 ve výšce 2 000 m jsem dostal přímý zásah flakem do pravého motoru, takže za sebou začal okamžitě zanechávat pruh černého kouře. Nahlásil jsem to ihned Schwarmführerovi a vykonal jsem všechny úkony pro let na jeden motor. Uzavřel jsem přívod paliva k pravému motoru, abych zabránil požáru. Schwarmführer mi dal rozkaz „vyskočit“ a informoval mne, že mašina hoří. Byl jsem rozhodnut přistát na břicho a mašinu jsem již potlačil. Dostal jsem podruhé rozkaz okamžitě vyskočit a bylo mi jasné, že je to oprávněné, protože už odpadávaly části křídla a motoru. Mezitím jsem doletěl k severnímu břehu řeky Donez a udělal jsem půlvýkrut, abych nám usnadnil výskok. Můj radista byl ihned venku, zatímco já jsem zůstal viset za stožár antény a letadlo přitom přešlo do letu střemhlav. Po několika stovkách metrů se mi podařilo uvolnit a letadlo se zřítilo v plamenech do vesnice, kde zapálilo několik domů. Když jsme viseli na padácích, Rusové po nás stříleli flakem a kulomety z postavení na jižním břehu řeky. Po dopadu jsem byl na chvíli v bezvědomí, zatímco můj radista se dokázal sám postavit na nohy. Vzdálenost mezi námi byla asi 500 m. Leželi jsme mezi silnicí a železnicí a naše stanoviště jsme nemohli opustit před soumrakem.
Pistole jsme nechali v mašině, abychom se vyhnuli nebezpečí při výskoku. Po 24 hodinách jsme měli první kontakt s německým předvojem (I.R. 207). Během pochodu jsme se dostali často do styku s roztroušenými ruskými pěšími útvary.
Trasa pochodu a místo dopadu mašiny jsou znázorněny na přiložené mapě (viz tištěná verze REVI).
V části 5. dílu deníku I./ZG 1 je i fotokopie mapy, do níž Steiger zakreslil dopad svého stroje i místo, kam dopadl on i jeho radista po seskoku padákem. Máme tedy k dispozici unikátní kombinaci dokumentů, které popisují dramatický závěr průzkumu bojem Schwarmu I./ZG 1. Onen Schwarmführer (dle hlášení Ofw. Claassen) je téměř jistě Johannes Claßen, který na začátku východního tažení působil jako Feldwebel
u 2. Staffel. Později se stal důstojníkem a v hodnosti Leutnant létal v roce 1943 u 1. Staffel. Určitě stojí za zmínku, že 12. července 1943 nárokoval dva ruské bombardéry sestřelené večer severovýchodně od Brjansku. Ani se Claßenovi nedivím, že tak naléhal na Steigerovu osádku, aby z letounu vyskočila. Sám totiž o rok dříve udělal podobnou zkušenost. Při náletu na letiště Pinsk památného 22. června 1941 byl jeho Bf 110 E-2 (W. Nr. 3796), S9 + GK zasažen sovětským stíhačem. Také v jeho případě to odnesl pravý motor, který se vzňal, a Claßen svůj stroj položil do terénu 15 kilometrů západně od Pinsku. On i jeho radista Fw. Stephan Stadler byli zraněni.
O Fw. Steigerovi jsem bohužel další informace nezjistil. Snad jen jednu. Při leteckém boji 5. srpna 1942 byl v 16.00 jižně od Smolenska svědkem toho, jak Lt. Walter z 2./ZG 1 sestřelil nízko nad zemí I-16 Rata. Po přistání Hugo Steiger kolegovo vítězství dosvědčil. Lt. Waltera ale nepřátelští stíhači dostali 20. září 1942 během bojů u Stalingradu. Na rozdíl od svého radisty pád zasaženého stroje nepřežil.

Vysvětlivky:
Oddělení Ia (Abteilung Ia) – oddělení pobočníka (Adjutanta) velitele Gruppe
J 16 – německé označení pro Polikarpov I-16
Schwarm – formace čtyř strojů
Schwarmführer – velitel Schwarmu
Planquadrat – mapový čtverec (ve skutečnosti obdélník), jehož číselné označení vyplývá ze speciálních map používaných u Luftwaffe. Tento systém byl používán nejen pro komunikaci mezi osádkami, ale i pro efektivní spolupráci s pozemními návodčími a také pro různá hlášení o bojové činnosti.
I.R.207 (Infanterieregiment Nr. 207) – 207. pěší pluk přeznačený v létě 1942 na 207. pluk myslivců (Jägerregiment) podléhající 97. Jäger Division.
Prameny:
1. KTB (válečný deník) I./SKG 210 (I./ZG 1), 5. díl, sbírka autora
2. Vasco J.: The Sting of the Luftwaffe, Atglen, 2001
3. Obermaier E.: Die Ritterkreuzträger der Luftwaffe 1939–1945, Band I. Jagdflieger, Mainz
4. www.ww2.dk

 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel