Devítka z La Brayelle, Michal Havrda

První ze série čtyř snímků MB.152 N°527 z
GC I/8 pořízených těsně po nouzovém přistání C/C Králíka v La
Brayelle 18. května 1940. Letoun byl odstaven na jižní straně
letiště. Hořící objekt v dálce, oddělený od plochy silnicí N50,
je cukrovar v Courchelettes, vybombardovaný o den dříve. Velmi
pěkně je vidět sériové číslo.
The first of the four photos taken shortly after C/C Králík’s
crash landing at La Brayelle on May 18, 1940. His MB.152, N°527,
of GC I/8 was parked on the southern side of the airfield. The
burning building in the background, separated from the airfield
by route N50, is the sugar refinery at Courchelettes which had
been bombed the day before. The serial number is well visible.

Marcel Bloch MB.152 N°527 z výzbroje GC I/8, základna
Chantilly-Les Aigles, květen 1940. Letoun byl poháněn výkonnější
verzí motoru Gnome-Rhône 14 N-49, který dával oproti verzi N-25
25 k a něco rychlosti navíc. N°527, se kterým C/C Králík 18.
května 1940 nouzově přistál, byl k jednotce dodán pravděpodobně
20. dubna a přidělen k 2. letce. Ta během Bitvy o Francii
dočasně neaplikovala jinak standardní označení jejích strojů
malované na trupy – kresbu lva ve skoku, který byl někdy
familiárně nazýván pudlíkem. Dalším markingem, který tento Bloch
nenesl, byl výrazný čtyřmístný kód (velké Y a tři číslice)
umístěný na spodní straně křídla.2) L´Armée de l´Air tyto kódy
používala hlavně v mírových dobách jako gesto civilistům, kteří
mohli případnou leteckou nekázeň pilota ohlásit přímo s určením
konkrétního stroje. Do kabiny stroje nejčastěji usedal S/C
Giordani případně Adj Castel. Oba sice německý Blitzkrieg
přežili, ani jeden z nich v něm ale nezaznamenal žádné vítězství.
Kamufláž tvořila nepravidelná pole Gris bleu foncé / Terre foncé
/ Kaki na horních a bočních plochách, Gris bleu clair na
spodních partiích. Číslice na kýlovce byla bílá bez obvyklého
stínování.
A Marcel Bloch MB.152, N°527, of GC I/8, Chantilly-Les Aigles
base, May 1940. It was fitted with a more powerful Gnome-Rhône
14 N-49 engine which provided a slight increase in speed in
comparison with N-25 variant. C/C Králík crash landed with this
aircraft on May 18, 1940. The aircraft was delivered to the 2nd
Flight of the unit probably on April 20. During the Battle of
France the unit did not apply its standard emblem of a jumping
lion. This Bloch did not wear a large code (Y and three digits)
on the wing underside.2) It was frequently flown by
S/C Giordani and Adj Castel. Both pilots survived the Blitzkrieg
but none of them scored any victories. The camouflage consisted
of Gris bleu foncé / Terre foncé / Kaki on the upper surfaces
and Gris bleu clair on undersides. The number on the fin was
White without usual shading.
|