: : Č A S O P I S
: : REVI 89
|
Obsah: |
2
10
16
22
30
34
42
54
56
|
Ritterkreuzträger Horst „Jakob“
Tietzen, autor: Marek Žatkovič, 1. část článku zapadajícího do
nekonečného seriálu o nositelích Rytířského kříže, který však
zároveň po dlouhé době navazuje na seriál článků o nositelích
Španělského kříže ve zlatě s meči, neboť Horst Tietzen působil i
ve Španělsku, kde dosáhl 7 vítězství. Ve 2. světové válce pak do
své smrti (padl již na počátku Bitvy o Británii) dosáhl během
necelých 4 měsíců dalších 20 sestřelů, u většiny z nich najdete
v článku i jeho protivníky. V článku naleznete téměř 40
fotografií a také proto jej musíme rozdělit na dva díly, ve
druhém díle pak najdete také bokorysy jeho letounů.
…Po obratu a zahájení návratu byla spatřena trojice Bf 109.
Jejím cílem se stala 79. squadrona, která v 10 000 ft. prováděla
horní zadní zajištění svazu. Hptm. Tietzen vedl své muže do
výhodné útočné pozice. Z převýšení napadli Hurricany. Stroj P/O
Parkera byl lehce poškozen, ale pilot s ním doletěl na základnu
v Biggin Hill. F/Lt J. Davies byl sestřelen do kanálu 10 mil od
Le Touquet a zahynul. Jeho kolega Sgt. P. McQueen dokázal hořící
stroj opustit na padáku. Kolegové z jednotky nad ním v moři
kroužili do doby, než dorazil člun z Rye. Z moře ovšem vylovili
jen mrtvé tělo pilota. Dva sestřely Hurricanů hlásili Lt.
Hermann Striebel a Uffz. Rudolf Delfs z 5./JG 51. Oba dosáhli
svého prvního sestřelu. Tietzen, který evidentně svého soupeře
zasáhl, ale nesestřelil, nárok nevznesl…
Vytažení He 111 a Ju 88 z jezera Jonsvatnet v Norsku (Dokončení), autor:
Mark Sheppard, dokončení z minulého čísla. Kresby obou
vytažených bombardérů, jejichž autorem je Kjetil Aakra.
…Jak se tento Ju 88 dostal na led jezera v této oblasti, zůstává
záhadou, protože KG 30 operovala zejména z Německa. Je možné, že
U4 + TK přistál na ledě po ztrátě orientace a spotřebování
paliva. Podle záznamů KG 30 v té době operoval z Aalborgu v
Dánsku…
Aviatik D.I „Berg“ – jde poprvé do boje! (Dokončení), autor: Petr Aharon
Tesař, barevné kresby (bokorysy i půdorysy) dvou Aviatiků z
dílny Zdenka Macháčka, dokončení článku z minulého čísla.
. „Pozorovatel Lt. Odilo von Khuepach v průběhu boje vypadl z
letounu, těžce zraněný pilot (dva průstřely plic, dva zásahy do
ramene, jeden zásah do obličeje) FP Feldwebel Rudolf Nölscher
dovedl stroj s nevídanou silou vůle a obdivuhodným smyslem pro
povinnost k hladkému nouzovému přistání na letišti Haidenschaft.“
Rušná noc na přiblížení, autor: LT Eugene S. Young, USN, pro REVI přeložil
a doplnil Tomáš "Tailhooker" Haladěj.
…Dosedl jsem až za lano číslo 4, což k mé lítosti znamená, že
jsme zase ve vzduchu. Už, už jsem se viděl, jak se snažím
chytnout tankovací hadici mrskající sebou za Vikingem. Podvozek
nahoru, stoupáme do 300 stop na 140 uzlech. Mrknu na kuličku
sklonoměru a vidím, že je přišpendlená v pravém rohu. Od
dosednutí na palubě jsem se směrovce vůbec nevěnoval a při letu
na plný výkon pravého motoru je to znát. Mám vyšlápnutou plnou
pravou nohu a maximální výchylku pravých křidélek, a pořád
pomalu točíme doleva…
Superpavo v řadách A/88, nebo-li Henschel Hs 126 u Legion Condor, autor:
Pavel Šofer, tři barevné bokorysy Henschelů Hs 126 z dílny
Martina Lébla.
…Dne 17. března 1939 provedla dvojice Dornierů Do 17 a stejný
počet Henschelů Hs 126 z A/88 fotoprůzkumný a seznamovací let v
prostoru Madrid – Toledo. Dalšího dne, 18. března ve 12.30,
pětice Superpavo zaútočila pumami a palbou na vládní jednotky na
silnici z Collado Villalba do Manzanares El Real, asi 40 km
severně od Madridu. I přes nepřátelskou protiletadlovou palbu se
všechny Henschely v pořádku vrátily...
Izraelské Spitfiry dnes, autor Martin Pospíšil, 4 kresby izraelských
Spitfirů, jejichž autorem je Vašo Hochmuth. Článek volně
navazuje na dvoudílnou stať téhož autora z REVI č. 85 a 86.
Při práci na článku o osudech izraelských Spitfirů jsem neustále
narážel na zmínky o Spitfirech původem z Izraele, kterých se do
dnešních dnů dochovalo celkem dvanáct. Díky službě u Cheyl
Ha’Aviru a následnému vystavování v různých částech Izraele a
Barmy, tak můžeme i v současnosti stále obdivovat krásu těchto
ladných strojů. Některé z nich jsou dokonce letuschopné a zbytek
je vystaven v muzejích nebo uložen v depozitářích v různých
částech světa. Určitě proto stojí za to se alespoň krátce
seznámit s jejich osudy…
Modely v zaměřovači – velké "stavěcí" recenze těchto modelů:
Iljušin Il-2 „Shturmovik“, měřítko: 1/48, výrobce: Tamiya -
autor Jakub Vilingr
Messerschmitt Bf 110 E, měřítko: 1/72, výrobce: Eduard – autor
Pavel Šofer
Spitfire F Mk.21 „No. 91 Sq. RAF in WW II“ a Spitfire F Mk.21
„Post WW II Service“, měřítko: 1/72, výrobce: Special Hobby –
autor Martin Pospíšil
Messerschmitt Bf 109 E-4, měřítko: 1/72, výrobce: AIRFIX - autor
Pavel Šofer
a dále P-38 Lighting od EDUARDů, Miles Magister 1/72 od RS model
a mnoho dalších.....
Přistálo na redakčním stole
Recenze – kritika

|
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|