: :  Č A S O P I S  : :  REVI 89

 

   Obsah:

2
















10





16






22








30







34









42







54

56

 

 Ritterkreuzträger Horst „Jakob“ Tietzen, autor: Marek Žatkovič, 1. část článku zapadajícího do nekonečného seriálu o nositelích Rytířského kříže, který však zároveň po dlouhé době navazuje na seriál článků o nositelích Španělského kříže ve zlatě s meči, neboť Horst Tietzen působil i ve Španělsku, kde dosáhl 7 vítězství. Ve 2. světové válce pak do své smrti (padl již na počátku Bitvy o Británii) dosáhl během necelých 4 měsíců dalších 20 sestřelů, u většiny z nich najdete v článku i jeho protivníky. V článku naleznete téměř 40 fotografií a také proto jej musíme rozdělit na dva díly, ve druhém díle pak najdete také bokorysy jeho letounů.
…Po obratu a zahájení návratu byla spatřena trojice Bf 109. Jejím cílem se stala 79. squadrona, která v 10 000 ft. prováděla horní zadní zajištění svazu. Hptm. Tietzen vedl své muže do výhodné útočné pozice. Z převýšení napadli Hurricany. Stroj P/O Parkera byl lehce poškozen, ale pilot s ním doletěl na základnu v Biggin Hill. F/Lt J. Davies byl sestřelen do kanálu 10 mil od Le Touquet a zahynul. Jeho kolega Sgt. P. McQueen dokázal hořící stroj opustit na padáku. Kolegové z jednotky nad ním v moři kroužili do doby, než dorazil člun z Rye. Z moře ovšem vylovili jen mrtvé tělo pilota. Dva sestřely Hurricanů hlásili Lt. Hermann Striebel a Uffz. Rudolf Delfs z 5./JG 51. Oba dosáhli svého prvního sestřelu. Tietzen, který evidentně svého soupeře zasáhl, ale nesestřelil, nárok nevznesl…

 Vytažení He 111 a Ju 88 z jezera Jonsvatnet v Norsku (Dokončení), autor: Mark Sheppard, dokončení z minulého čísla. Kresby obou vytažených bombardérů, jejichž autorem je Kjetil Aakra.
…Jak se tento Ju 88 dostal na led jezera v této oblasti, zůstává záhadou, protože KG 30 operovala zejména z Německa. Je možné, že U4 + TK přistál na ledě po ztrátě orientace a spotřebování paliva. Podle záznamů KG 30 v té době operoval z Aalborgu v Dánsku…

 Aviatik D.I „Berg“ – jde poprvé do boje! (Dokončení), autor: Petr Aharon Tesař, barevné kresby (bokorysy i půdorysy) dvou Aviatiků z dílny Zdenka Macháčka, dokončení článku z minulého čísla.
. „Pozorovatel Lt. Odilo von Khuepach v průběhu boje vypadl z letounu, těžce zraněný pilot (dva průstřely plic, dva zásahy do ramene, jeden zásah do obličeje) FP Feldwebel Rudolf Nölscher dovedl stroj s nevídanou silou vůle a obdivuhodným smyslem pro povinnost k hladkému nouzovému přistání na letišti Haidenschaft.“

 Rušná noc na přiblížení, autor: LT Eugene S. Young, USN, pro REVI přeložil a doplnil Tomáš "Tailhooker" Haladěj.
…Dosedl jsem až za lano číslo 4, což k mé lítosti znamená, že jsme zase ve vzduchu. Už, už jsem se viděl, jak se snažím chytnout tankovací hadici mrskající sebou za Vikingem. Podvozek nahoru, stoupáme do 300 stop na 140 uzlech. Mrknu na kuličku sklonoměru a vidím, že je přišpendlená v pravém rohu. Od dosednutí na palubě jsem se směrovce vůbec nevěnoval a při letu na plný výkon pravého motoru je to znát. Mám vyšlápnutou plnou pravou nohu a maximální výchylku pravých křidélek, a pořád pomalu točíme doleva…

 Superpavo v řadách A/88, nebo-li Henschel Hs 126 u Legion Condor, autor: Pavel Šofer, tři barevné bokorysy Henschelů Hs 126 z dílny Martina Lébla.
…Dne 17. března 1939 provedla dvojice Dornierů Do 17 a stejný počet Henschelů Hs 126 z A/88 fotoprůzkumný a seznamovací let v prostoru Madrid – Toledo. Dalšího dne, 18. března ve 12.30, pětice Superpavo zaútočila pumami a palbou na vládní jednotky na silnici z Collado Villalba do Manzanares El Real, asi 40 km severně od Madridu. I přes nepřátelskou protiletadlovou palbu se všechny Henschely v pořádku vrátily...

 Izraelské Spitfiry dnes, autor Martin Pospíšil, 4 kresby izraelských Spitfirů, jejichž autorem je Vašo Hochmuth. Článek volně navazuje na dvoudílnou stať téhož autora z REVI č. 85 a 86.

Při práci na článku o osudech izraelských Spitfirů jsem neustále narážel na zmínky o Spitfirech původem z Izraele, kterých se do dnešních dnů dochovalo celkem dvanáct. Díky službě u Cheyl Ha’Aviru a následnému vystavování v různých částech Izraele a Barmy, tak můžeme i v současnosti stále obdivovat krásu těchto ladných strojů. Některé z nich jsou dokonce letuschopné a zbytek je vystaven v muzejích nebo uložen v depozitářích v různých částech světa. Určitě proto stojí za to se alespoň krátce seznámit s jejich osudy…

 Modely v zaměřovači – velké "stavěcí" recenze těchto modelů:
Iljušin Il-2 „Shturmovik“, měřítko: 1/48, výrobce: Tamiya - autor Jakub Vilingr
Messerschmitt Bf 110 E, měřítko: 1/72, výrobce: Eduard – autor Pavel Šofer
Spitfire F Mk.21 „No. 91 Sq. RAF in WW II“ a Spitfire F Mk.21 „Post WW II Service“, měřítko: 1/72, výrobce: Special Hobby – autor Martin Pospíšil
Messerschmitt Bf 109 E-4, měřítko: 1/72, výrobce: AIRFIX - autor Pavel Šofer
a dále P-38 Lighting od EDUARDů, Miles Magister 1/72 od RS model a mnoho dalších.....

 Přistálo na redakčním stole

 Recenze – kritika
 

   

 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel