: : Č A S O P I S
: : REVI 95
|

Obsah: |
2
6
12
14
18
26
32
38
44
52
56
|
– Žralok na pláži – článek
o osudu jednoho Zerstöreru zasaženého během Bitvy o Británii.
Messerschmitt Bf 110 C-2, M8 + TC, Stab II./ZG 76, osobní stroj
osádky Oblt. Karla Wredeho a Uffz. Richarda Kukawky na osmi
fotografiích a dvou bokorysech. Fotografie zachycují , jak moře
postupně ohlodává tento Bf 110 zaparkovaný po nouzáku na
francouzské pláži….., autor Marek Žatkovič, z jehož sbírky
pochází i všech 8 dosud nepublikovaných fotografií, autor
bokorysů: Martin Lébl.
– O Pokryškinovi nie podľa jeho memoárov – autoři: Mgr. Ondrej Repka,
Stano Bursa,
„Osobný účet Pokryškina – 59 nemeckých lietadiel – bol nižší ako
skutočný z rôznych príčin. Zostrelil viac ako sto nemeckých
lietadiel. No on sám bol hrdý najmä na to, že jeho vinou nikdy
nezahynul nikto z tých, ktorých vodil do boja.“ (Citát z ruského
internetu)
– Stíhačky Aleksandra Pokryškina – autor: Mgr. Ondrej Repka
Napriek bohatému autobiografickému materiálu i množstvu knižných
a internetových životopisov, existuje žalostne málo údajov o
stíhačkách, na ktorých trojnásobný hrdina Sovietskeho zväzu
bojoval….. a tento článek se snaží těch málo informací o
letadlech, na nichž Pokryškin létal, shrnout.
- Toshizo Kurai – autor : Martin Ferkl, autor kreseb Ki-44 a Ki-84… Martin
Lébl.
Druhým svědkem byl Lt. Aylsworth ze stroje č. 802.
Letěli jsme na pozici č. 3 ve flightu C, v dolním elementu druhé
squadrony. Capt. Slaughter vedl horní element a Lt. Barnhart
letěl jako jeho číslo 3. Barnhart měl nějaké potíže s motorem č.
4. Capt. Slaughter během přibližování se k cíli požádal
Barnharta, aby převzal vedení a on (Slaughter) poletí jako jeho
číslo. Začali si vyměňovat pozice, Barnhartův motor č. 4 zasáhl
Slaughterovy ocasní plochy, poté se letouny oddělily. Křídlo u
Barnhartova stroje se odlomilo, ocasní plochy Slaughterova
stroje odlétly. Poté jsem uviděl, jak oba stroje spadly do
vývrtky. Neviděl jsem dopad ani jednoho ze strojů, ani žádný
náznak ohně, ani žádný padák ani z jednoho z letounů. Naše
letová hladina – 28 500 stop.
- Izraelské Fougy (Dokončení) – autor: Martin Pospíšil, autor čtyř
barevných ilustrací Vašo Hochmuth. Druhý díl popisuje dalších 43
let služby tohoto typu v Izraeli, celkem si Fougy odkroutily v
Izraelském letectvu úctyhodných 50 let. Toto úžasné číslo jim
mohou mnohá jiná letadla jen závidět.….
- Z historie československé aviatiky – L’AVIA BH-21 – Le Chasseur Que La
Belgique Attendait – autor Michal Ovčáčík …
Vítězstvím sportovního letce dr. Zdenka Lhoty na letounu Avia
BH-5 v mezinárodním závodě turistických letadel v Belgii v
červnu 1923, kdy získal pro firmu jak pohár belgického krále,
tak putovní cenu Coupe Challenge du Tourisme aérien, byl učiněn
první krok k mezinárodní propagaci letadel značky Avia.
Zviditelňování firmy později pokračovalo dálkovými i
výkonnostními lety Avií BH-9, BH-10 a BH-11 křížem krážem
Evropou, účastí na mnohých leteckých mítincích, nepochybnými
vítězstvími ve velkých mezinárodních soutěžích (např. Coppa
d’Italia v roce 1925) a vyvrcholilo významným komerčním úspěchem
ve formě prodeje licenčních práv na stavbu dvouplošníků BH-21 a
jejich zavedení coby řadového stíhacího letounu do výzbroje
belgického vojenského letectva.
A právě o tom, jak se dostaly Avie BH-21 do Belgie a o jejich
službě v belgickém letectvu je tento článek.
- Albatros D.II – první vítězství stíhaček K.u.k. Luftfahrtruppe na ruské
frontě – autor Petr Aharon Tesař ….. a zde malá ukázka z textu:
: „...Přišel den s datem 28. června 1917, zase bude klidná
hlídka – nebyla. Houpám se nad Panikowiczemi a najednou je zde
podivný letoun – vepředu kulometčík a střílí jako divý. Za ním
vrtule – ??? – měl jsem Albatrosa D.II a šlo o všechno, ale byl
jsem rychlejší a nalétávám zezadu a z boku – ten vepředu je tak
nebezpečný, že jsem byl rozhodnut uletět, jakmile mně dojdou
náboje. Ale dostal jsem ho prvním náletem, prásknul sebou do
polí za našimi liniemi, zajatí Rusové jej demontovali a zavezli
na dráhu. Provedl jsem si dvě fotografie toho podivného letounu,
který byl označen jako S-54 na směrovce. Byl to podivný a
nebezpečný stroj – i pro tu vrtuli za zády střelce...“
- Ritterkreuzträger Hans-Karl Mayer – další ze série článků o nositelích
Rytířského kříže, které v REVI vycházejí již od č. 1. Autor:
Marek Žatkovič, autorem bokorysů je Tomáš Dvořák. Protože článek
je velmi rozsáhlý a podrobně popisuje všechny Mayerovy sestřely
včetně mnoha jeho protivníků, bylo třeba jej rozdělit, takže v
tomto čísle REVI najdete první část. Téměř všechny fotografie v
tomto článku i v jeho další části jsou doposud nepublikované a
pocházejí ze soukromé sbírky autora, několik ostatních
fotografií laskavě poskytl známý historik a autor knih Chris
Goss.
- Modely v zaměřovači – Dornier Do 17 E/F od RS MODEL 1/72,
autorem recenze je Pavel Šofer, De Havilland DH-82a Tiger Moth,
1/72, AIRFIX
…. A mnoho dalších!
- Přistálo na redakčním stole
- Recenze – kritika


|
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|