: : Č A S O P I S
: : REVI 97
|
Obsah: |
2
10
14
18
24
28
38
41
42
53
56
|
První sezóna Ericha
Rudorffera – autor Marek Žatkovič, 2 barevné bokorysy z dílny
Tomáše Dvořáka a 15 fotografií, to je obsah první části článku a
stíhacím esu Luftwaffe. Major Erich Rudorffer, nositel Mečů k
rytířskému kříži, dosáhl celkem 224 vítězství, z toho 86 na
západní frontě. Tento článek ovšem popisuje pouze jeho první
válečnou sezónu, tedy rok 1940, tažení do Francie a Bitvu o
Británii, …. i tak se nám natáhl na dva díly. Stejně podrobné
vyprávění o jeho osudech během celé války by vydalo nejméně na
jednu tlustou knihu.
Zde tedy malá ukázka z textu:
V prudkém, intenzivním střetnutí došlo k mnoha individuálním
soubojům. Na německé straně se do boje kromě I./JG 2 zapojily
také stodevítky od I./JG 1. Němečtí stíhači nárokovali celkem
deset zničených Spitfirů. Stíhači od Richthofenů šest, I./JG 1
pod vedením Hptm. Balthasara další čtyři. Realita však byla jiná.
Tři Spitfiry byly zničeny a dva poškozeny. Naproti tomu dokázali
stíhači RAF sestřelit dvě stodevítky a tři Stuky. Čtvrtý
střemhlavý bombardér poškodili. Tento těžký souboj s RAF
předznamenával vysokou kvalitu Spitfiru a britských stíhačů.
Fw. Rudorffer nárokoval v tomto střetnutí zničení dvojice
nejmodernějších britských stíhaček. Obě ohlásil severozápadně od
Calais. První sestřelil v 9.45 ve výšce 2 500 metrů. Druhou o
dvě minuty později. Vzhledem ke stoprocentnímu nadhodnocení
nároků na německé straně lze těžko uvažovat o přesném přiřazení
soupeře. Evidentně se jednalo o podílové nároky. Vzhledem k
dislokaci se jako nejpravděpodobnější soupeř jeví 19. squadrona.
Některé prameny připouštějí Rudorfferův podíl na sestřelení
Spitfiru velitele jednotky S/L G. D. Stephensona. Je velice
pravděpodobné, že jeden z Rudorfferových nároků má skutečně
spojitost s tímto sestřeleným Spitfirem. Zda se jednalo o pátý
či šestý Rudorfferův sestřel není podstatné. Velitel britské
squadrony byl krátce po přistání na pláži u Calais zajat
postupujícími Němci a zbytek války strávil v zajateckém táboře.
Velkou část zajetí prožil v táboře Stalag Luft I v Bartu na
severu Německa. Po válce se vrátil k letectvu. Osudným se mu
stalo testování americké proudové stíhačky F-100A. Při jednom z
testovacích letů se jeho stroj dostal mimo kontrolu. Pilot se
nestihl katapultovat. K neštěstí došlo na americké vojenské
základně v Eglin.
Čínská anabáze Henschelů – autor Miroslav Herold. Henschely Hs 123 se
dostaly i do daleké Číny a dokonce si tam i zabojovaly. Autor k
tomu shromáždil i doposud nepublikované fotografie…
Izraelské průzkumné Kfiry – autor Martin Pospíšil, článek obsahuje kromě
textu 10 barevných fotografií zobrazujících především detaily
kamerového systému, ale také celá letadla. Pro modeláře, který
by chtěl stavět průzkumného Kfira, snad dostatečné podklady.
Mezky ve Svaté zemi (2) – autor Martin Pospíšil v REVI č. 66 a 67 v roce
2006 již publikoval článek o použití našich Avií S-199 v Izraeli
a nyní čtenářům předkládá další fotografie z tohoto období, z
nichž každá je doplněna obsáhlým popisem včetně velmi podrobných
informací, kdo na tom konkrétním stroji létal a jak dopadl.
Vickers Wellesley – rekordman, ktorý nemal rád stíhacie esá – autor Ondrej
Repka.
Od 14. července 1937 patřil rekord v délce letu bez přistání
Sovětskému svazu s letounem Tupolev ANT-25. Britové jej
překonali právě se strojem Wellesley….:
Šesť členov osádok dvoch strojov Vickers Wellesley letom z
egyptského mesta Ismailia (v tom čase britskej kolónie) do Port
Darwinu na pôde ďalšej súčasti Commonwealthu – Austrálie
prekonalo vzdialenosť 7 162 míľ, čiže 11 520,4 kilometrov a na
dlhých sedem rokov ustanovilo svetový rekord, ktorý prekonala až
20. 11. 1945 osádka americkej B-29!
Správce šroťáku – autor Barret Tillman, pro REVI přeložil a připravil
Tomáš "Tailhooker" Haladěj. Životní příběh Johna Monroea Smithe,
USN (Ret.), legendy mezi námořními piloty a mezi těmi, kteří
sloužili mimo jiné v Topgunu. Když se nakonec rozhodl odejít do
důchodu, měl v zápisníku nějakých 4 500 letových hodin a
necelých 1 000 přistání na lodi.
Malá ukázka z textu:
Topgun si slízl svoje také kvůli takovému detailu, jakým byl náš
volací znak. Všichni frekventanti NFWS se do rádia hlásili jako
„Topgun“. Každý stíhač jdoucí do průletu příliš rychle nebo pod
tužkou vyznačenou čárou na okně Letecké hlídky, spustil lavinu
telefonátů. Extrémně to kazilo atmosféru.
Další vyšetřování JAGu se časem dokonce zapsalo do análů
námořního letectví. Samozřejmě, řeč je o tom vtípku s Velkou
vánoční pohlednicí Topgunu roku 1977. Zkrácená verze zní takto –
při přebírání nového letadla pro NFWS se skupina instruktorů
Topgunu otočila k profesionálnímu fotografovi zády a všichni si
stáhli kalhoty. A aby toho nebylo dost, vyškemrali od něj
negativ a nechali vytisknout pohlednici podepsanou „Od
instruktorů Topgunu“.
JAG dospěl k závěru, že pohlednice nepřispěla ke zlepšení
pohledu veřejnosti na kalifornské stíhače, ale rovněž nedošlo k
vážnému porušení nějakého předpisu. Všichni mládenci si tak
udrželi svá místa a Hawkova kariéra směřující k velitelskému
křeslu squadrony čtrnáctek byla zachráněna.
Prvé Šturmoviky na konte slovenských stíhačov – autor Ondrej Repka.
Ukázka z textu:
V tento deň vzlietla dvojica slovenských poddôstojníkov rtk.
Rtm. František Cyprich a rtk. Jozef Švejdík a údajne na
Švejdíkovo naliehanie zamierili práve do priestoru Kropotkina.
Východne od před zazreli poľné letisko, na ktorom práve
pristávali nepriateľské lietadlá. Veliteľ dvojice Cyprich
okamžite zaútočil, nasledovaný Švejdíkom. Následne Cyprich
zaregistroval padať k zemi dve lietadlá. Po návrate z letu nebol
schopný presne popísať okolnosti smrti slovenského pilota. Jeho
nadriadený, veliteľ letky stot. Ďumbala v hlásení uviedol: „Hlásim,
že dňa 31. januára 1943, rtk. Jozef Švejdík bol před bojovom
lete sostrelený nad nepriateľským letiskom Kropotkin. Veliteľ
roja rtk. Rtm. Let. Cyprich František hlásil, že napadli
nepriateľské lietadlá, ktoré pristávaly na letisku. Prvé útoky
vykonal rtk. Cyprich a potom zaútočil rtk. Švejdík. Ihneď nato
videl rtk. Cyprich padať dve lietadlá v plameňoch, z ktorých
jeden bol rtk. Švejdík, pretože na jeho volanie radiom už viac
neodpovedal, ačkoľvek před útokom mali spolu spojenie. Čím bol
sostrelený rtk. Švejdík Jozef veliteľ roja nevie udať.“
IAR-80/81 – autor Libor "Lone Star" Špůrek. Velmi stručná historie
rumunského letounu, jehož nový model je v měřítku 1/32 stejným
autorem zrecenzován v Modelářské rubrice.
Modely v zaměřovači – Arado Ar 96 B-1, 1/72, Special Hobby, Caproni
Ca.311, Caproni Ca.311M „Italian Adventure in Russia 1/72,
Special Hobby, F-16CJ, 1/72 Tamiya a mnoho dalších…
Přistálo na redakčním stole
Recenze – kritika


|
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|